CO TO JEST BILATERALNA INTEGRACJA (BI)?

To współpraca i koordynacja ciała w:

  • czasie - kiedy jakiś określony ruch jest wykonywany przez jedną stroną ciała niezależnie od ruchów jego drugiej strony, oraz zdolność koordynacji obydwu części ciała podczas wykonywania wielu sekwencji ruchów. 
  • działaniu - podczas ruchu do przodu i tyłu, z prawej i lewej strony, góry i dołu. 

Czynnościami wymagającymi takiej współpracy są np. cięcie nożyczkami, łapanie piłki, szycie. Rozwój automatycznej dwustronnej integracji poprzez wykorzystanie aktywności fizycznej dla każdego człowieka ma daleko idące konsekwencje. Z powodu dwustronnej integracji wpływamy na motorykę, zdolność do koordynowania działania wszystkich części ciała, rozwijanie lateralizacji przez jednoczesne ćwiczenie jednej strony ciała, podczas gdy druga strona wykonuje ruchy przeciwne. 

Celem ćwiczeń jest spowodowanie dojrzewania centralnego układu nerwowego, poprawa koordynacji i integracji sensorycznej.

Symptomy zaburzeń obustronnej integracji

  • Często towarzyszą zaburzeniom posturalno-oko-ruchowym. 
  • Występuje obniżona obustronna koordynacja (np. łapanie piłki). 
  • Trudności z rozróżnieniem stron (prawa/ lewa, góra/dół, przód/tył).
  • Unikanie przekraczania linii środkowej ciała (krążenia tułowia). 
  • Niewykształcona w pełni lateralizacja.
  • Niskie umiejętności wykonywania ruchów sekwencyjnych (np. łapanie piłki po koźle, kopnięcie piłki w ruchu).

Korzyści wynikające z ćwiczeń

  • Poprawia się u dziecka świadomość ciała (gdzie się zaczynam a gdzie kończę) oraz schemat ciała w przestrzeni
  • Poprawa równowagi, statycznej i dynamicznej
  • Lepsza kontrola postawy
  • Wpływa pozytywnie na współpracę między półkulami 
  • Poprawa współpracy ciała w zakresie: góra/dół, lewo/prawo, przód / tył
  • Poprawia się poczucie kierunku
  • Poprawia się pamięć sekwencyjna i planowanie ruchu
  • Poprawia się automatyzacja ruchów
  • Jest możliwa wielozadaniowość
  • Dochodzi do poprawy funkcji fizycznych, umiejętności poznawczych, percepcji, dyskryminacji, uwagi i pamięci. 
  • Dodatkową korzyścią płynącą z BI mogą być wzrost pewności siebie, poczucia własnej wartości i motywacji.

Ćwiczenia z zakresu BI wspomagają terapię zaburzeń przetwarzania słuchowego, dlatego warto jest te dwa oddziaływania łączyć w jednym czasie.

Diagnoza.  (czas około 1 godziny)

Przeprowadzana jest stacjonarnie, ale istnieje również możliwość oceny on-line (rodzic jest proszony o nagranie i udostępnienie filmów z próbami przewidzianymi w diagnozie).

 

Zaplanowane działania – ćwiczenia do domu. 

(pierwsze – w ramach spotkania diagnostycznego)

Kolejne spotkania terapeutyczne 

odbywają się cyklicznie co około 6 tygodni (około 30 – 45 minut)

(do opisu metody wykorzystano materiały ze szkolenia „Program ćwiczeń ruchowych wzmacniających Bilateralną Integrację” autor -  Sheila Dobie, tłumaczenie Katarzyna Rychetsky)