Zaburzenia przetwarzania słuchowego

Zaburzenia przetwarzania słuchowego (Auditory Processing Disorder – APD) znane również jako Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (Central Auditory Processing Disorder - CAPD) to zespół objawów wynikających z zaburzeń zmysłu słuchu. Objawy pojawiają się w efekcie występowania nieprawidłowości na poziomie centralnego układu nerwowego. Taka sytuacja ma miejsce kiedy pacjent słyszy  - podstawowe badania słuchu są w normie, ale nie słucha  - zachowuje się i funkcjonuje podobnie do człowieka z niedosłuchem.  

Zaburzenia  CAPD najczęściej ujawniają się u dzieci w okresie przedszkolnym lub w pierwszych klasach szkoły podstawowej, ponieważ wówczas gwałtownie rosną wymagania stawiane zmysłowi słuchu.

Zaburzenia przetwarzania słuchowego jest to problem, który dotyka:

  • około 5% - 7 % dzieci w wieku szkolnym,
  • 30% dzieci z dysleksją,
  • 40-50% dzieci z trudnościami w nauce,
  • częściej chłopców - występowanie zaburzeń APD jest u nich dwukrotnie większa.

Objawy sugerujące zaburzenia przetwarzania:

Trudności z koncentracją uwagi, nadwrażliwość na dźwięki, nieprawidłowe rozumienie usłyszanych treści - pytań, poleceń, instrukcji, mylenie podobnie brzmiących słów, nieprawidłowe natężenie głosu – mówienie zbyt cicho i monotonnie lub zbyt głośno i szybko, ubogie słownictwo, problemy z nauką języków obcych, wada wymowy, trudności z czytaniem i pisaniem, niemuzykalność, obniżona koordynacja ruchowa, niewyraźne, dysgraficzne pismo, mylenie strony lewej i prawej, męczliwość lub nadaktywność, trudności w regulacji emocji, np. zbytnia płaczliwość, drażliwość, impulsywność, wycofywanie się z kontaktów społecznych, sprawianie wrażenia nieobecnego.

Przyczyny CAPD:

  • wystąpienie w okresie rozwoju płodowego infekcji wirusowych takich jak: toksoplazmoza, cytomegalia, grypa,
  • wcześniactwo,
  • przyjmowanie przez matkę toksycznych substancji w czasie ciąży (palenie tytoniu, alkohol, narkotyki),
  • niedotlenienie w czasie porodu lub po porodzie,
  • uraz głowy,
  • częste i przewlekłe infekcje, zapalenia ucha środkowego, alergia,
  • przerośnięty adenoid (3 migdał),
  • genetyczne predyspozycje – dysleksja.

Zaburzenia przetwarzania słuchowego występują również u młodzieży i osób dorosłych

Podczas wykładu w sali o dużym pogłosie z niewłaściwie ustawionymi parametrami nagłośnienia

Podczas spotkania czy dyskusji, gdzie kilka osób mówi jednocześnie

Gdy ktoś mówi szybko lub niewyraźnie

W czasie rozmowy przez telefon komórkowy, szczególnie gdy wokół panuje szum i hałas

Podczas rozmów przez komunikatory internetowe, w których głos rozmówcy jest sztucznie zmieniony, przez co słowa stają się trudne do zrozumienia lub zupełnie niezrozumiałe

Podczas pracy w pomieszczeniach typu open-space, ponieważ wówczas słuchacz jest narażony na działanie wielu dźwiękowych czynników rozpraszających

Zaburzeniom mogą towarzyszyć

szumy uszne, nadwrażliwość słuchowa na specyficzne dźwięki, dźwięki o określonej częstotliwości oraz na głośne dźwięki, niedosłuch obwodowy.

Wśród dorosłych zaburzenia CAPD są uciążliwe dla studentów, pracowników korporacji, uczestników uniwersytetów trzeciego wieku - mogą utrudniać naukę, pracę, ogólne funkcjonowanie i udział w życiu społecznym.

Jak można pomóc pacjentowi z zaburzeniami przetwarzania słuchowego?

Odpowiedzią na to pytanie może być trening NEUROFLOW® AKTYWNY TRENING SŁUCHOWY (ATS).

Czym jest terapia słuchowa NEUROFLOW® ATS?

Jest to interaktywny trening wyższych funkcji słuchowych dla dzieci, młodzieży i dorosłych z zaburzeniami przetwarzania słuchowego (centralnymi zaburzeniami słuchu) oraz dzieci z grupy ryzyka tych zaburzeń (od 4 roku życia). Trening Neuroflow® prowadzony jest on-line i jest dostępny platformie internetowej. 

Na czym polega terapia słuchowa NEUROFLOW® ATS?

Przed wykonaniem baterii znormalizowanych testów słuchowych na podstawie których pacjent może zostać zakwalifikowany na terapię NEUROFLOW® ATS, należy wykonać badanie słuchu fizycznego (audiometria tonalna).

Trening – w zależności od głębokości zaburzeń przetwarzania słuchowego może składać się od dwóch do czterech etapów. Każdy etap treningu słuchowego poprzedzony jest diagnozą przeprowadzaną przez certyfikowanego providera metody Neuroflow®. 

W przypadku, gdy pacjentem jest dziecko, na pierwszym spotkaniu diagnostycznym rodzic wypełnia Kwestionariusz - zawiera on pytania dotyczące rozwoju dziecka począwszy od okresu prenatalnego, poprzez okres niemowlęcy do aktualnych problemów zdrowotnych oraz pytania dotyczące komunikacji i trudności w uczeniu się. 

Na podstawie wyników uzyskanych przez pacjenta przygotowywany jest indywidualny program ćwiczeń. Zaleca się, by sesje treningowe odbywały się 3 razy w tygodniu, przy czym każda z nich trwa ok. 25 - 30 min. Jeden etap treningu trwa około dwa miesiące. 

Młodsi pacjenci (4- 12r.ż.) w dniach, kiedy nie wykonują sesji słuchowych, realizują ćwiczenia z zakresu integracji międzypółkulowej, podczas których utrwalane są: schemat ciała, orientacja w przestrzeni, ćwiczenia równoważne, koordynacja słuchowo-wzrokowo-ruchowa oraz ćwiczenia ruchowe połączone ze stymulacją wyższych funkcji słuchowych. 

Program ćwiczeń pozwala na dostosowanie ich tempa oraz stopnia trudności do potrzeb pacjenta – trening, w przypadku dzieci może być prowadzony w domu, pod kontrolą rodzica lub w gabinecie terapeuty.

Rodzic w trakcie treningu jest jak trener na siłowni - wspiera i motywuje dziecko do działania.
Stopień trudności zadań jest dobrany adekwatnie do możliwości dziecka i zmienia się w sposób adaptacyjny, tak aby zadanie nie było zbyt łatwe, ani zbyt trudne.

Program trenigowy zawiera bogaty, dostosowany dla różnych grup wiekowych materiał słowny, opowiadania, wiersze, zagadki.

Neuroflow® jest treningiem usprawniającym procesy komunikowania i uczenia się.

 W oparciu o informacje:  https://csim.pl/capd-bez-tajemnic-diagnoza-i-terapia-zaburzen-centralnego-przetwarzania-sluchowego-u-dzieci-i-mlodziezy-2